FT3, FT4, TSH

Kombinacija laboratorijskih analiza hormona štitnjače. Hormoni i tzv. antitijela vade se iz serumske krvi kako bi se ustanovilo moguće stanje i eventualni uzrok oboljenja štitnjače. Liječnici najčešće traže osnovne hormone TSH, T3 i T4, u novije vrijeme TSH i fT4, ponekad fT3.

Ukoliko im nalaz hormona (i/ili ultrazvučnog nalaza štitnjače) pokaže odstupanja, često će tražiti daljnje pretrage iz krvi, tj. provjeravat će antitijela.

FT4

FT4 (slobodni tiroksin) je oblik T4 hormona koji nije vezan na protein, i ujedno je aktivni oblik T4 hormona.

Djelovanje hormona štitnjače je kompleksno: pojačavaju sintezu proteina i metabolizam ugljikohidrata, pojačavaju razgradnju kolesterola i triglicerida, utječu na rast i sazrijevanje tkiva i spolni razvoj, pojačavaju djelovanje katekolamina.

Određivanje slobodnog tiroksina je važno u slučaju sumnje na poremećenu funkciju štitnjače. FT4 se gotovo uvijek određuje zajedno s TSH.

Povišena vrijednost:

Povišena koncentracija hormona fT4 (hipertireoza) posljedica je povećanog stvaranja i lučenja hormona štitnjače, zbog čega dolazi do snižavanja razine TSH. Hipertireoze nastaju najčešće zbog Basedowljeve ili Gravesove bolesti (autoimune bolesti kod koje se stvaraju antitijela na TSH-receptore štitnjače), čvorova (nodula) u štitnjači, upala štitnjače, tumora hipofize, metastatskih karcinoma štitnjače,  ili nasljednih mutacija na tireoidne receptore.

Kod hipertireoze dolazi do ubrzanja metabolizma s brojnim smetnjama kao što su nemir, razdražljivost, nesanica, pojačano znojenje, opadanje kose, lupanje srca, proljev i mršavljenje.

Snižena vrijednost:

Kod sniženih vrijednosti fT4 dolazi do porasta TSH, usporava se metabolizam, što pak dovodi do trajnog umora, pospanosti, debljanja, nakupljanja tekućine u tijelu i poremećaja probave.

Uzroci primarne hipotireoze mogu biti manjak joda u hrani (endemska guša), Hashimotov tireoiditis (autoimuna bolest u kojoj propada tkivo štitnjače zbog prisutnosti antitireoidnih antitijela), subakutni i postpartalni tireoiditis, uklanjanje štitnjače kirurškim putem, poremećaji u sintezi i djelovanju hormona koji uzrokuju kongenitalnu hipotireozu u novorođenčadi.

Otkrivanje hipotireoze u novorodenčadi je važno jer ako se ne otkrije i ne liječi na vrijeme, djeca su mentalno retardirana, zaostaju u rastu i imaju neurološke poremećaje.

Sekundarnu hipotireozu uzrokuju poremećaji hipofize i hipotalamusa.

FT3

FT3 (slobodni trijodtironin) je oblik T3 hormona koji nije vezan na proteine. FT3 je aktivni oblik T3 hormona i čini otprilike 0,3% od ukupne količine T3.

T3 (trijodtironin) je hormon štitnjače i zajedno s T4 (tiroksin) djeluje na metabolizam cijelog organizma. Oko 80% T3 nastaje iz T4 u ciljnim organima (primarno u jetri). Koristi se u dijagnosticiranju bolesti štitnjače pri određivanju T3 toksikoze i kod prepoznavanja rane faze hipertireoidizma.

Povišena vrijednost

Povišena koncentracija hormona štitnjače (hipertireoza ili tireotoksikoza) posljedica je povećanog stvaranja i lučenja hormona štitnjače, zbog čega dolazi do snižavanja razine TSH. Hipertireoze nastaju najčešće zbog Basedowljeve ili Gravesove bolesti (autoimune bolesti kod koje se stvaraju antitijela na TSH-receptore štitnjače), čvorova (nodula) u štitnjači, upala štitnjače, tumora hipofize, metastatskih karcinoma štitnjače,  ili nasljednih mutacija na tireoidne receptore.

Snižena vrijednost

Kod sniženih koncentracija hormona štitnjače dolazi do porasta TSH, usporava se metabolizam, što pak dovodi do trajnog umora, pospanosti, debljanja, nakupljanja tekućine u tijelu i poremećaja probave.

Sekundarnu hipotireozu uzrokuju poremećaji hipofize i hipotalamusa.

TSH

TSH – hormon hipofize, pokazatelj je koliko u krvi ima viška ili manjka hormona štitnjače koje sama štitnjača otpušta. Kao referentne vrijednost u većini laboratorija uzet je raspon 0,27 – 4,2.

PRIPREMA: Hormoni štitnjače ne zahtjevaju posebnu pripremu.

CIJENA: 32,00 KM

Prepustite laboratorijske pretrage i analizu Vašeg zdravlja i zdravlja vaših najbližih timu iskusnih i pouzdanih stručnjaka.
IZABERI LABORATORIJSKU ANALIZU